sunnuntai 6. elokuuta 2017

532# Eskilstuna, 3

14.7.2017, Friday, +21, Clear, Eskilstuna, Sweden

Heräsimme taas seitsemän kieppeillä ja suksimme ensiksi aamiaiselle. Oli aika ryysis mutta syötävät saatiin tänäkin aamuna. Taivas näytti selkeältä, joten otimme auton ja ajoimme noin 15 kilometrin päähän Borsöknaan. Siellä oli hienoja omakotitaloja pienen idyllisen järven rannalla. Uimarantojakin oli kaksi, toinen niistä oli isompi hiekkaranta, toinen pienempi oli varustettu laiturilla. Valitsimme pienemmän koska ajattelimme siellä olevan vähemmän porukkaa, nyt kun oli näin hyvä sääkin.

Kohti Borsöknaa.

Oli vasta aamupäivä joten saimme olla pitkään rauhaksiin, ennen kuin muutama muu eksyi rannalle. Siellä haisi mielestäni märälle koiralle, mutta muuten oli siistiä ja vesi puhtaan näköistä. Saimme aikaa kulutettua pari tuntia ottamalla arskaa ja kävimme uimassa 21-asteisessa vedessä; se oli minulle kipurajoilla, en ole juuri kylmän veden ystävä.

Pieni uimaranta ja bajamajakin löytyi.
Vastarannalla Borsöknan Riviera.

Palasimme toista reittiä pitkin takaisin Eskilstunaan. Löysimme Coop-marketin jossa poikkesimme etsimässä surströmmingiä, mutta emme löytäneet. Kävimme tsekkaamassa Pp:n vanhempien ensimmäisen asunnon; se oli melko ruma kerrostalo, jota nyt asuttivat arabit. Lasten leikkipuisto oli vielä ennallaan, jonka Pp muisti lapsuudestaan.

Menimme sitten hotellille hetkiseksi lepäämään. Siivooja alkoi hieman rettelöitsemään kun näki meidän palaavan eikä ollut vielä ehtinyt siivoamaan huonettamme. Hän oli ollut tuloillaan jo aamusta jolloin olimme pyytäneet häntä odottamaan hetkisen, mutta ei suinkaan neljää tuntia. Ihme ukkeli.

Hetken huilailtuamme lähdimme ajelemaan ja etsimään Pp:lle lisää vanhoja paikkoja. Tenniskentät olivat purettu eikä mitään muutakaan löydetty. Jatkoimme sitten Tuna Parkin ostoskeskukseen, jonka parkkipaikalla olimme jo edellisenä päivänä käyneet. Nyt poikkesimme sisäänkin. Se oli aika hieno sisältä, pyöreän mallinen. Ihme kun se oli pitänyt rakentaa niin syrjään keskustasta. Pp löysi sisustusliikkeestä shampanjalasit. Näimme taas Amarant-kahvilan, jota emme voineet ohittaa ilman cappucinoja ja Pp leivostaan. Mukavasti kahvi piristikin.

Tuna Parken -ostoskeskus.
Tuosta sai ottaa viivakoodinlukijan föliin kauppareissulle ja skannata tuotteet jo valintahetkellä jolloin automaattikassaan ei tulisi niin suuria jonoja. Kaikkea ne keksii.
Vaaka.
Herkkujen herkku.

Wiinakauppa! Oi tätä ilon ja onnen päivää...

Menimme käymään vielä viereisessä StoraCoopissa, ja bongasimme myös surströmmingin, se vähän ilahdutti ja kauhistutti mieltä. Ostimme myös muuta pientä purtavaa ja juotavaa. Kompleksissa oli myös System bolaget eli härmäläisittäin viinakauppa. En ollut ennen ruotsalaisversiossa käynytkään. Teimme melkoisesti ostoksia.

Veimme kamat hotellille ja teimme sitten vielä kävelyn kylillä. Koitimme osaa postikortteja, muttemme löytäneet mistään. Muutenkin tuliaisosasto jäi vähän laihanlaiseksi. Hemköpstä ostimme Pp:lle muutaman lehden ja minulle Kalle Ankan.

Sprite cranberry :O

Illalliseksi ajattelimme käydä aterioimassa Phil's Burgerin hampurilaiset, koska paikan fasadi oli kiinnittänyt huomiomme jo aiemmin. Asiakkaita ei ollut perjantai-illasta huolimatta ja ruokakin melko vaatimaton, vaikka maussa nyt ei sinällänsä mitään vikaa ollutkaan. Eipä se ollut tosin kalliskaan. Kävielimme sitten vielä jokirannan puistossa. Kaupungin "ravintolakadulla" Nybrogatanilla oli paljon väkeä baareissa, mutta muuten kaupunki vaikutti tosi rauhalliselta. Mekin painuimme aikaisin takaisin hotellille.

Eskilstunan baana.

Kyllä Ruotsissa on niin paljon siistimpää.